info@audm.org.ua

Ми пишаємомось нашою роботою

УКРАЇНСЬКІ АВІАТОРИ ОЗБРОЮЮТЬСЯ «ПРОКАЧАНИМ» Мі-2МСБ-В


Днями одна з бригад Армійської авіації Сухопутних військ ЗС України поповнилася вертольотом Мі-2МСБ-В, модернізованим на Вінницькому авіаційному заводі

В українському гелікоптері, створеному на базі старого радянського Мі-2, від базової моделі залишився хіба що корпус. Переважна більшість обладнання — нове, виготовлене на вітчизняних підприємствах. Та найголовнішим «елементом» оновленої машини, безперечно, є її «серце» — двигун АІ-450М. Силову установку потужністю у 465 к. с. створено у Запоріжжі на ДП «Івченко-Прогрес» і виготовлено на ПАТ «Мотор Січ». Два таких агрегати прийшли на зміну двом розробленим іще на початку 1960 років «Клімов ГТД-350».
Вони суттєво підвищили показники економічності, льотні характеристики гелікоптера і навіть дозволили встановити рекорд висоти — 7000 метрів проти 4000 на Мі-2. Крім мотора, на вертольоті встановлено бортовий пристрій реєстрації параметрів польоту, нову систему навігації, замінено сигналізатор обледеніння, внесено зміни у паливну систему, системи керування тощо.


Модернізують вертольоти на Вінницькому авіаційному заводі, який донедавна, крім уже згаданих Мі-2, ремонтував Ан-2, Як-18Т, Як-52 та Ка-26.
— Нове життя вертольота розпочинається ось у цьому цеху на майданчику демонтажу, — проводить екскурсію заводом заступник директора ДП «ВіАЗ» Юрій Байдак (командувач Повітряних Сил ЗС України у 2012–2015рр.). — Тут із машини знімають усе обладнання, а фюзеляж розбирають мало не до останнього гвинтика. Перед капітальним ремонтом корпус і демонтовані елементи піддають ретельній змивці від залишків фарби за допомогою хімічних розчинників.
Працівники зізнаються, що стан фюзеляжу гелікоптерів, які доводиться повертати в стрій, суттєво різниться. Інколи достатньо лише «відмити», замінити скління кабіни, заново пофарбувати — і фюзеляж готовий для встановлення нового обладнання, а часом доводиться міняти цілі елементи.


— Скажімо, на цьому вертольоті було замінено днище, — долучається до розмови один із працівників цеху. — Він довго простояв під відкритим небом, тому час і середовище зробили свою справу… Крім того, обов’язковій заміні підлягають усі гумові вироби, прокладки, центрувальні шайби, шпильки тощо. Після цього машину відправляємо на монтажний майданчик, де встановлюється нове обладнання.
В іншому цеху робітники працюють над відновленням втулок несучого гвинта й елементів трансмісії. Необхідні деталі виготовляються тут же, на заводі, або постачаються із ПАТ «Мотор Січ». По завершенні повного циклу робіт усі агрегати виглядають, як новенькі.


Чи не найскладніша ділянка — та, де відбувається ремонт вертолітних редукторів. Як зазначив Віктор Янковой, фахівець із ремонту авіаційних двигунів та редукторів, одних лише підшипників у ньому 53, гайок — понад 500, а загальна кількість усіх деталей вимірюється тисячами. На «реанімацію» одного такого агрегату може піти кілька тижнів. Розібратися в усьому цьому — справа не з простих, і потребує вона відповідної кваліфікації та досвіду. Свого часу Віктор пройшов підготовку на одному з профільних російських підприємств і тепер свої знання передає молодим фахівцям.
— Раніше на заводі працювало майже 3000 спеціалістів, які щомісяця відновлювали до 30 одиниць авіаційної техніки, — каже директор ДП «Вінницький авіаційний завод» Олег Богатирьов. — Зараз про таку інтенсивність роботи можна лише мріяти. Однак усі зобов’язання, які взяло на себе наше підприємство в рамках забезпечення силових структур модернізованими вертольотами Мі-2МСБ-В, ми виконуємо якісно й у найкоротші терміни.
По закінченні робіт вертольоти відправляються на випробування на льотно-випробувальну станцію. Після цього всі гвинтокрили пройдуть процедуру приймання представниками замовника.


Сьогодні заводчани фактично завершили виконання минулорічного контракту, який передбачав поставку близько десяти модернізованих Мі-2МСБ-В для Збройних Сил України.
Усі вони надійшли на озброєння авіаційних бригад Повітряних Сил і Армійської авіації Сухопутних військ ЗСУ. Одночасно тут розпочали роботу над реалізацією такого ж контракту на 2018 рік.
Як зазначив Юрій Байдак, вертольоти Мі-2МСБ-В — універсальні. Сьогодні їх головне призначення — підготовка курсантів льотного факультету Харківського національного університету Повітряних Сил, а також підтримання натренованості льотного складу вертолітних підрозділів, зважаючи на їхню економічність. Так, одна година польоту на цьому гелікоптері обходиться в 4–4,5 рази дешевше, ніж на Мі-8. Крім того, цей легкий і прудкий малюк може ефективно використовуватися для перевезення невеликих вантажів, виконання завдань із пошуку та порятунку, розвідки, евакуації поранених. А ще, як показали минулорічні випробування, він може використовуватися в якості невеликого ударного вертольота.

Андрій Яцик “Народна Армія”