Ми пишаємомось нашою роботою

Оборонно-промисловий комплекс України: пріоритетні напрями реформування в умовах євроінтеграції


Сьогодні пошук відповіді на питання, якою має бути армія і оборонна промисловість за умови жорстких ресурсних обмежень та динамічного воєнно-політичного світового середовища, став першочерговим завданням для багатьох експертів. Науковці й експерти звертають увагу на необхідність першочергового реформування системи управління
оборонно-промисловим комплексом (ОПК), його структурної перебудови та державної підтримки високотехнологічних галузей. При цьому ключовим є перехід ОПК на діяльність в ринковому середовищі. На сьогоднішній день створені реальні умови для переходу нових знань і технологій з оборонного сектора економіки в цивільний та навпаки.

У новій редакції Воєнної доктрини України 2015 року оборонно-промисловий комплекс визначено як сукупність підприємств, установ і організацій промисловості та науки, що розробляють, виробляють, модернізують і утилізують продукцію військового призначення, виконують послуги в інтересах оборони для оснащення та матеріального забезпечення сил безпеки й оборони, а також здійснюють постачання товарів військового призначення та подвійного використання, надання послуг військового призначення під час виконання заходів військово-технічного співробітництва України з іноземними державами.

Оборонно-промисловий комплекс є генератором передових наукових, технічних, технологічних досягнень і розробок, що дозволяють створювати не тільки техніку високого
рівня складності, але й наукомістку продукцію конверсійного призначення.

З урахуванням науково-технічного та фінансово-економічного стану ОПК стає очевидним, що технічну основу Збройних сил України (ЗСУ) сьогодні й у перспективі становитимуть ОВТ, які залишилися Україні після розпаду СРСР.

ОСНОВНІ ШЛЯХИ ПІДТРИМАННЯ ТЕХНІЧНОЇ ОСНОВИ ЗБРОЙНИХ СИЛ УКРАЇНИ

  1. поетапна модернізація як основний курс, спрямований на розширення можливостей
    виготовлення та вдосконалення ОВТ підприємствами й організаціями вітчизняного ОПК;
  2. своєчасна технічна перевірка і продовження гарантійних термінів експлуатації ОВТ;
  3. відновлення й розвиток системи технічного супроводження та обслуговування наявних ОВТ,
    регулярне проведення планових профілактичних робіт і своєчасного ремонту;
  4. уніфікація та скорочення номенклатури ОВТ, що знаходяться на озброєнні ЗСУ;

В умовах, що склалися на сьогодні, все більше країн розглядають поетапну модернізацію ОВТ як один з основних напрямів підвищення ефективності бойового потенціалу своїх збройних сил.

У сучасних умовах розвитку суспільства рівень національної безпеки вимірюється у розрізі несилових складових її забезпечення, зокрема економічної, зовнішньополітичної, соціальної, екологічної, інформаційної безпеки тощо. Так, якщо у першій половині ХХ ст. домінантою державної політики було інтенсивне зростання промислово-оборонного комплексу, то вже з другої половини ХХ ст. головним пріоритетом стає економічна безпека. Зміна пріоритетів національної безпеки пояснюється багатьма причинами.

ПРИЧИНИ ЗМІНИ ПРІОРИТЕТІВ НАЦІОНАЛЬНОЇ БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ

  1. розгортання глобалізаційних процесів, які справляють суттєвий вплив на систему організації
    міжнародних економічних відносин, трансформують напрями і визначають тенденції розвитку
    національних економік;
  2. формування європейської системи колективної безпеки;
  3. забезпечення інтересів воєнним шляхом носить має дуже витратний характер і в кінцевому
    результаті не завжди дає можливість досягти поставленої цілі, набагато дешевшим та
    ефективнішим є застосування в економічних відносинах жорстких обмежувальних заходів:
    ембарго, торговельний бойкот, торговельна блокада або інших інструментів, що паралізують
    стабільне функціонування та розвиток народного господарства торговельного партнера.

Отже, національну безпеку доцільно трактувати як спроможність держави своєчасно реагувати на внутрішні й зовнішні дестабілізуючі чинники, які проявляються у формі економічної, соціальної, політичної, військової та інших загроз, наявність яких може призвести до глибоких соціально-економічних потрясінь і порушення цілісності країни.

Саме тому головною стратегією держави у забезпеченні національної безпеки є реалізація заходів, спрямованих на мінімізацію залежності функціонування національної економіки від зовнішніх джерел шляхом її структурної перебудови, яка забезпечила б поступальний розвиток та конкурентоспроможність на світовій арені.

Оскільки безпека держави в усіх її формаціях реалізується через відповідне державне фінансування, основою якого є створений внутрішній валовий продукт, то чи не найважливішою її складовою є саме економічна безпека. На рис. 3 наведені основні характеристики економічної безпеки України.

Кардинально протилежна ситуація у сфері безпеки, зокрема її економічної складової, характерна для України на сучасному етапі її становлення та розвитку.

   ХАРАКТЕРИСТИКИ ЕКОНОМІЧНОЇ БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ

  1. передусім економічна незалежність, що означає самостійне формування економічної політики,
    здійснення державного контролю над національними ресурсами та державного регулювання
    економіки, спроможність використовувати національні конкурентні переваги для забезпечення
    рівноправної участі у міжнародній торгівлі;
  2. стійкість і стабільність національної економіки, що передбачають забезпечення міцності і
    надійності всіх елементів економічної системи, захист усіх форм власності, створення гарантій для
    ефективної підприємницької діяльності, стримування дестабілізаційних чинників;
  3. здатність до саморозвитку і прогресу, тобто можливість обирати власну модель розвитку,
    самостійно реалізовувати й захищати національні економічні інтереси, здійснювати постійну
    модернізацію виробництва, ефективну інвестиційну та інноваційну політику, розвивати
    інтелектуальний і духовний потенціал країни;

ЗАГРОЗИ ЕКОНОМІЧНІЙ БЕЗПЕЦІ УКРАЇНИ

  1. істотне скорочення внутрішнього валового продукту внаслідок світової фінансово-економічної
    кризи;
  2. критична залежність національної економіки від кон’юнктури зовнішніх ринків, низькі темпи
    розширення внутрішнього ринку;
  3. нераціональна структура експорту з переважно сировинним характером та низькою питомою
    вагою продукції з високою часткою доданої вартості;
  4. надмірна залежність від імпорту енергетичних ресурсів, недиверсифікованість джерел
    енергопостачання та відсутність активної політики енергозбереження;
  5. поглиблення регіональної диференціації;
  6. критичний стан основних виробничих фондів у провідних галузях промисловості,
    агропромисловому комплексі, системах життєзабезпечення;
  7. велика боргова залежність держави;
  8. відсутність умов для формування необхідного інвестиційного потенціалу в національній
    економіці, несприятливий макроекономічний та політико-правовий клімат для залучення
    іноземних інвестицій та розвитку внутрішнього інвестиційного процесу;
  9. деградація науково-технічного потенціалу, нерозвиненість національної інноваційної системи,
    низька інноваційна активність суб’єктів господарювання;
  10. високий рівень тінізації економіки, зумовлений, зокрема, поширенням тіньової зайнятості,
    розповсюдженням напівлегальних методів ухилення від оподаткування.

Отже, падіння ВВП за попередніми підрахунками на 8% у 2009 році дає підстави констатувати надмірну залежність економічної кон’юнктури всередині країни від зовнішніх
факторів. Це передусім пов’язано з експортоорієнтованістю української економіки.

Таким чином, у сучасних реаліях розвитку суспільства пріоритетом національної безпеки стають спроможність держави протистояти зовнішнім та внутрішнім дестабілізуючим чинникам, які проявляються у формі економічних потрясінь; відновлення територіальної цілісності України; мінімізація залежності від зовнішньої кон’юнктури шляхом структурної перебудови й модернізації економіки та розширення внутрішнього ринку; створення ефективного сектора безпеки й оборони; підвищення обороноздатності держави.

Однак забезпечення певного рівня економічної безпеки, пов’язане зі здійсненням структурної перебудови і підвищенням конкурентоспроможності національної економіки, є основним напрямом державної політики у сфері національної безпеки. Отже, для забезпечення стабільної економічної безпеки державна політика першочергово повинна бути спрямована на реалізацію двох стратегічних напрямів: структурну перебудову народного господарства, його модернізацію та розширення внутрішнього ринку шляхом забезпечення умов для припливу інвестиційного капіталу.

Ключовим пріоритетом політики національної безпеки України є підвищення обороноздатності держави шляхом забезпечення готовності держави, її економіки і суспільства до оборони та відбиття зовнішньої агресії у будь-яких формах і проявах (зокрема, у формі гібридної війни), підвищення рівня обороноздатності держави. Серед першочергових завдань у цій сфері – модернізація та випереджувальний розвиток оборонно-промислового комплексу країни, нарощування його виробничих потужностей, вироблення конкурентоспроможних на світовому ринку озброєнь і військової техніки, імпортозаміщення та збільшення власного виробництва критичних комплектуючих і матеріалів; поглиблення оборонно-промислового та військово-технічного співробітництва з іншими державами, насамперед державами – членами НАТО, ЄС, досягнення повної незалежності від Росії у питаннях виробництва озброєнь та військової техніки; підтримка перспективних, практично-орієнтованих наукових досліджень у сфері національної безпеки й оборони; розвиток багатосторонньої співпраці з державами – партнерами на забезпечення обороноздатності України, отримання сучасних зразків озброєння та військової техніки.

Реалізація Україною стратегії інтеграції до Європейського Союзу обумовлює необхідність забезпечення поступової конвергенції у сфері зовнішньої й оборонної політики та розвитку взаємодії у рамках Спільної безпекової й оборонної політики ЄС для посилення спроможностей сектора безпеки і оборони, а також підтримання міжнародної безпеки і стабільності.

Безпека України у контексті загальноєвропейської безпеки ґрунтується на тому, що розвиток і зміцнення ЄС поглиблюють загальноєвропейську безпеку в усіх її вимірах.

Виходячи з довгострокової мети приєднання до загальноєвропейської системи безпеки, з
урахуванням характеру актуальних загроз національній безпеці основними напрямами
реформування оборонно-промислового комплексу України є:
–  упровадження новітніх військових технологій, створення максимально можливих
замкнених циклів розроблення і виробництва найважливіших зразків озброєння, спеціальної та
військової техніки, використання можливостей військово-технічного співробітництва з
державами – стратегічними партнерами України;
–  упровадження системи стратегічного планування розвитку оборонно-промислового
комплексу, взаємопов’язаного з цілями та завданнями державної політики у сфері національної
безпеки й оборони, соціально-економічного та науково-технічного розвитку України;
– забезпечення фінансового оздоровлення наукових установ і виробничих підприємств
та їх сталого функціонування шляхом упровадження комплексу заходів і економічних
механізмів адресної державної підтримки та державного протекціонізму щодо прямої закупівлі
у підприємств оборонно-промислового комплексу продукції для задоволення пріоритетних
державних потреб у рамках державного оборонного замовлення;
–  удосконалення системи створення та збереження мобілізаційних запасів, розвитку
й утримання виробничих потужностей мобілізаційного призначення, формування
та підтримання в належному стані державного матеріального резерву;
–  створення системи безперервного забезпечення наукових установ і виробничих
підприємств оборонно-промислового комплексу інформаційними, аналітичними та іншими
матеріалами щодо світових досягнень у сфері науки, техніки і технологій, розвитку озброєння,
військової та спеціальної техніки;
–  розроблення і впровадження взаємопов’язаних нормативно-правових актів щодо
відродження стратегічної ролі оборонно-промислового комплексу в системі національної
безпеки та оборони держави;
–  створення системи державного замовлення на підготовку робітничих, технічних
та інженерних кадрів для задоволення потреб оборонно-промислового комплексу, сприятливих
умов для ефективного функціонування і розвитку науково-дослідних, технологічних
та проектних установ, конструкторських бюро і виробничих підприємств оборонної
промисловості;
–  забезпечення сучасними зразками озброєння та військової техніки, зокрема їх
розроблення й виробництво силами вітчизняного оборонно-промислового комплексу, у тому
числі за закордонними ліцензіями, розроблення і виробництво разом з іноземними партнерами,
імпорт озброєння та військової техніки, розроблення і виробництво яких в Україні недоцільне
або технологічно неможливе;
–  удосконалення механізмів формування і контролю за видатками на потреби оборони,
оптимізації бюджетних витрат та забезпечення їх раціонального розподілу;
– протидія корупції в усіх її формах.