Ми пишаємомось нашою роботою

У Києві відбулися підсумкові загальні збори Асоціації


Минули перші півроку з моменту створення Асоціації  виробників озброєння та військової техніки України і перші підсумки її діяльності було підбито під час зборів, які відбулися наприкінці жовтня у Києві.

Представники  підприємств, які входять до складу Асоціації  зібралися у головному офісі ГС «АВОВТУ»  з чіткою метою – провести низку професійних обговорень проблем галузі та обмінятися досвідом у вирішенні актуальних ситуацій, які виникають у діяльності приватного сектору оборонної промисловості.



З коротким звітом про діяльність Асоціації, досягнення, та програмні цілі на майбутнє перед присутніми виступив виконавчий директор ГС «АВОВТУ» Руслан Джалілов.

«Опрацьовано проект наказу Міністерства оборони України «Порядок організації розроблення (модернізації) та прийняття на озброєння (постачання) Збройних Сил України озброєння та військової техніки» який має прийти на заміну нині діючому нормативному документу.

Прийняття пропозицій від ГС «АВОВТУ» дасть змогу сформувати чіткі правила взаємовідносин між Державним замовником та виробниками озброєння та військової техніки. На сьогодні від Міноборони отримано відповідь про слушність наданих пропозицій та їх врахування у проекті наказу» – зазначив Р.Джалілов.

«За цей час здійснено три робочі поїздки до США з питань залучення інвестицій до створення спільних проектів з розробки та модернізації ОВТ» – підкреслив виконавчий директор Асоціації.

Перед поважним зібранням виступив і президент ГС «АВОВТУ» Вадим Кодачигов.

У своїй промові він насамперед зупинився на відмінностях між державним та приватним секторами економіки, підкресливши ефективність приватного підприємництва та нерівні умови, у які заганяє «приватника» нині існуюча система оборонного замовлення.

«Нам необхідно привести до ладу відносини з нашим основним замовником і покупцем, оскільки і на внутрішньому, і на зовнішньому ринках завдяки нині існуючій системі, приватний сектор є більш ефективним, але…. менш конкурентним. Навіть на зовнішній ринок ми  вийти зараз не можемо, оскільки, відповідно до нашого законодавства, усі відносини з зовнішнім світом українські виробники мають здійснювати лише через державного спецекспортера. У всіх цивілізованих країнах така метода вважається порушенням антимонопольного законодавства. Там за продаж зброї та озброєнь відповідають лише два суб’єкта – держава, яка відповідає за чистоту бізнеса перед світовим співтовариством, і виробник, який несе аналогічну відповідальність перед державою.

Насправді у практиці застосування інституту спецекспортерів нема нічого поганого, якби вони мали функції лише сервісної компанії.

Тож у нашому випадку, держава взяла на себе не лише функцію контролю, але й самостійно продає зброю на зовнішні ринки.

З огляду на такий стан речей, Асоціація розробила два законопроекти і вже погодила їх проходження на розгляд у Верховній Раді України. Також найближчим часом буде проведено презентацію цих законопроектів у парламенті.

Їхня суть полягає у внесенні змін, по-перше – у Закон про зовнішньо-економічну діяльність з виведенням з-під обов’язкового контролю через спецекспортерів виробників озброєння та військової техніки (як у плані експорту готової продукції за межі України, так і імпортування складових та компонентів для власного виробництва). По-друге, цим законопроектом передбачається скасування зобов’язання Міністерства оборони України в рамках державного оборонного замовлення закуповувати озброєння та військову техніку винятково через «Укроборонпром».

Для чого це робиться? –  Відповідь дуже проста: якщо зараз відкрити світовий ринок для Міністерства оборони, то, відповідно,  і усі українські технології , які є конкурентноспроможними, будуть позбавлені необхідності додаткового підтвердження ціни через розрахунково-калькуляційну документацію. В той же час, вітчизняний виробник буде захищеним через спеціальну норму, яка зобов’язатиме вітчизняного ж замовника купувати продукцію саме українського виробництва, навіть за умов, коли український аналог перевищуватиме закордонний по ціні в межах 10%. Подібна норма існує в багатьох країнах світу.

 

Якщо вдасться реалізувати цю норму, МО України отримає доступ до світового ринку технологій. З іншого боку, це спонукатиме вітчизняні підприємства до більшої ефективності менеджменту та підвищення якості продукції.  Але головна перевага українського виробника на поточний момент, це перевірка зброї, озброєння та військової техніки в реальних бойових умовах, а не в віртуальних  лабораторіях.

Натомість Україна зараз – поле, де створюються нові технології за відносно невеликі гроші, які напряму конкурують з російськими. І тому інтерес до нас є досить високим у світі, зокрема у США. За океаном добре розуміють, що українські руки, мізки, виробничі потужності та наукова школа у комплекті з американськими технологіями – це і є те поєднання, завдяки якому можна буде посунути РФ з її традиційних ринків збуту зброї та озброєнь.

На поточний момент Росія експортує щороку продукції військового призначення приблизно на 15 млрд доларів. У України є реальна можливість відібрати у агресора близько 6 млрд впродовж наступних двох років.  Для цього нашим виробникам не вистачає окремих складових, які б склали повний цикл виробництва різних видів зброї та військової техніки.

На сьогодні актуальним кроком ми вважаємо створення окремої комерційної структури, яка представлятиме інтереси усіх підприємств-учасників Асоціації і матиме статус спецекспортера. Але це не буде примусовим чи обов’язковим заходом. Кожен вирішуватиме для себе сам – виходити на міжнародний ринок самостійно (за умов реалізації згаданого вище законопроекту), чи скористатися допомогою свого, а не державного спецекспортера.

Також з метою зупинки відтоку кваліфікованих кадрів з України, стимулювання імплементації нових розробок та розвитку вітчизняного збройового продукту, Асоціація ініціюватиме найближчим часом  низку проектів. Це і проведення конкурсу збройових стартапів, і сприяння  ініціативі зі створення аналога DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency – Агенція передових оборонних дослідних проектів) в Україні.

Наступного року пропонується також провести презентацію-семінар у США, на якому б українські підприємства оборонної галузі змогли б презентувати себе і свої можливості представникам AUSA» – підсумував президент Асоціації.

 

Під час обговорення, найбільші дискусії точилися на з’їзді навколо правил встановлення так званої граничної ціни, статусу спецекспортера та алгоритму його набуття, а також широкого кола питань щодо організації на постійній основі консультацій та зустрічей з представниками МО України, ГШ ЗСУ, ДПСУ, НГУ, УДО.

З ґрунтовним аналізом особливостей і реалій роботи системи державних закупівель та проблематики створення єдиних економічних правил для учасників ринку озброєнь   перед присутніми виступив керівник грантових програм ГС «АВОВТУ» Віталій Манько. Він констатував, що з введенням системи електронних публічних закупівель “ПРОЗОРРО” учасники ринку озброєння отримали потенційну можливість співпраці з державою на засадах чесної конкуренції та справедливості. Однак невдовзі чиновники навчилися обходити систему, відпрацювавши 8 базових схем, які дозволяють в законний спосіб дискримінувати кращі компанії та закупляти не найкращі товари й послуги по більшій ціні.

В.Манько презентував присутнім проект «Тендерного клубу», призначенням якого буде дослідження тендерних схем, передача експертній раді нормотворчих ініціатив, захист бізнесу від дискримінації, розробка антисхемних пропозицій та рішень та впровадження єдиних ринкових правил.

Сергій Хламко надав пояснення щодо проведення конкурсу військових стартапів та етапів створення каталогу підприємств-учасників ГС «АВОВТУ» для посадових осіб МО України, ГШ ЗСУ, ДПСУ, НГУ, УДО.

З заключним словом перед учасниками з’їзду виступив Голова Наглядової Ради Асоціації Дмитро Уманець. Він підбив підсумки з’їзду та запропонував кілька стратегічних напрямків у діяльності Асоціації щодо подальшої роботи з замовниками та  залучення нових учасників до  ГС «АВОВТУ».