We are proud of our reputation
for delivering the highest quality work

Коригування Урядом ціноутворення при виконанні оборонного замовлення – крок вперед, чи … в бік?


Нещодавно вступила у силу постанова Кабінету міністрів України №1093 «Про внесення змін до пункту 26-3 Порядку планування, формування, розміщення та коригування державного оборонного замовлення, а також здійснення контролю за його виконанням», яка понад півроку чекала на своє затвердження главою Уряду. Завдяки внесеним нею змінам відтепер доходи державних і приватних підприємств, які залучені до виконання державного оборонного замовлення позбавлені значного  заниження з боку Міністерства оборони, що було зумовлено внутрішнім наказом цього відомства.

Нагадаємо, що до вступу у дію минулорічної постанови, статус-кво у формуванні прибуткової складової  підприємства у виконанні ДОЗ було описано такими рядками: «…При цьому прибуток у складі ціни НЕ МОЖЕ ПЕРЕВИЩУВАТИ 5 відсотків, витрат суб’єкта господарювання на придбання комплектувальних виробів (напівфабрикатів), робіт (послуг) у інших суб’єктів господарювання, а також 30 відсотків решти витрат у складі виробничої собівартості продукції (робіт, послуг), крім випадку, передбаченого абзацом третім цього пункту».

У свою чергу Міноборони на підставі такої умови «кмітливо» «обрізало» відсотки до позицій: по комплектуючим (5%) – не більше 1 %; а витрати у складі виробничої собівартості (30%) – не більше 20 %.

Зрозуміло, що у такий спосіб штучно обмежувалася прибуткова складова діяльності підприємств, які були залучені до виконання оборонного замовлення навіть в тих фіксованих межах, що визначалися попередньо Урядом.

Відтепер МО вже не зможе занизити доходи підприємств і такі зміни стали можливими насамперед завдяки зусиллям Державного концерну «Укроборонпром» та Міністерства економічного розвитку і торгівлі України. Представники цих інституцій організували обговорення цих змін відразу на кількох робочих площадках: робочому органі Ради національної безпеки і оборони України – міжвідомчій комісії з питань оборонно-промислового комплексу, а також у форматі міжвідомчої робочої групи з питань ціноутворення на продукцію, роботи і послуги оборонного призначення в разі, коли відбір виконавців з постачання (закупівлі) такої продукції, робіт, послуг здійснюється без застосування конкурентних процедур.

ГС «АВОВТУ» неодноразово піднімала це питання, тож підтримує внесення зазначених змін щодо збільшення частки прибутку виробників за укладеними договорами (контрактами). Цими змінами нівелюється можливість державних замовників маніпулювати обставинами ціноутворення при укладанні договорів (контрактів). Також усувається складова корупціогенного фактору.

Водночас, з огляду на важливість внесених змін, ми зазначаємо, що ці зміним жодним чином не не сприяють розвитку ефективної моделі ОПК. Зазначені зміни стосуються лише формування розрахунково-калькуляційних матеріалів (горезвісних РКМів), які у свою чергу є складовою винятково планової економіки радянських часів і, як економічний інструмент, не мають нічого спільного з економічною моделлю сучасної України. Тільки повна відміна РКМ і перехід на конкурентну модель формування цін дозволить не тільки наповнити ринок якісною продукцією, а також значно підвищить ефективність використання бюджетних коштів.

Коригування прибутковості оборонних замовлень – це, безумовно, важливий крок, але… не в тому напрямку. Незалежна Україна впевнено взяла курс на економічне зростання, що базується на ринкових відносинах. Виходячи з цього ми переконані, що значне економічне зростання держави, в тому числі і належне забезпечення ЗС України, відбудеться за умови практичної реалізації понять «ринкова ціна», «конкуренція», «ціна виробника», «роялті» та інших ринкових механізмів які показали свою ефективність у всьому Світі.

ГС «АВОВТУ»